Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 17.5.
Aneta
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Hudba
 > Hudba
 > Profily
 > Recenze
 > Zajímavosti
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Industrialisté #1: Test Dept.
Autor: čmelák (Občasný) - publikováno 8.12.2002 (14:40:13)

Industrialisté #1 : Test Department

 

undefined

 

Skupina Test Dept. vznikla v roce 1981 v londýnském New Cross. Byla prý jednou z nejlevicovějších formací, které jste mohly v celé západní Evropě té doby najít. Její počátky jsou velmi pevně a neopomenutelně spojeny s industriální hudbou; a industriál jim vděčí podobnou měrou, jako svá hudba Davisovi. A to neříkám ze samolibého rouhačství!

 

Ale o čem je vlastně industriální hudba? Má kořeny v obskurních spolcích a šílených feťáckých laboratořích? Nejsme daleko od skutečnosti, když to říkáme. Totiž: za první války již jakési pokusy s nadměrným hlukem probíhaly. Zájem o hluk se probudil ale po několika desetiletích ve “svobodných” zemích a to ještě před slavnými Velvet Underground a šíleným Andym. Industriální hudba však jako program vznikala až na sklonku 70. let v Anglii znuděné masovou produkcí rockové hudby. Průkopnické skupiny jako Throbinng Gristle a Witehouse nebudou zřejmě tak docela neznámé. Tyto skupiny byly kojícími matkami industiálu, hudby která bolí.

Skupiny jako jsou právě Test Dept., nebo Einesturze Neubauten a další, třeba právě kolem Geniale Diletanten, či Laibach, jsou odborníky řazeny až do navazující série post-industriální hudby. Rozlišení industriální hudby a její mladší sestry můžeme vyjádřit právě výše zmíněným vymezením. Post-industrialisté se již nesoustředí na hluk a bolest, ale nejen pomocí průmyslových nástrojů vytvářejí převážně rytmické, či harmonické zvukové struktury.

 

Do atmosféry počátku 80. let tedy přichází levicově orientovaní chlapci, kteří nemají práci, velmi rádi poslouchají klasickou hudbu, ale zároveň mají odpor k drahým nástrojům a manýrismu, který ovládá celou populární kulturu. Mají radikální Program for progress. Oproti nevýhodám, jež jsem právě vyjmenoval, mají hlubokou úctu k práci a touhu tvořit svébytnou, originální hudbu. Kdesi ve vlaku se uskupují Test Dept. (Zkušební oddělení).

 

)Bití na ústup(

Beating the retreat

Právě tato deska (jak to tak bývá první skutečná nahrávka TD) znamenala pro industriální hudbu podobný zlom, jaký znamenal třeba koncert Kind of Blue: a jsem zpátky u zdánlivé nadsázky. Deska, respektive v původní edici dvě 12”, obsahuje 8 písní. Reedice na CD přinesla s deseti písněmi jako bonus navíc dva videoklipy.

Beatig the retreat má příznačný název, je to skutečně bití do železa, bití na poplach – před politikou, ale to nás dnes asi bude zajímat jen málo. Důležitější je, že deska je vážně skvělá a i když je poměrně krátká (cca 35 min.) jistě neomrzí jako většina nahrávek včetně pseudoindustriálního technopopu. O jejích kvalitách svědčí i to, že byla (i přes tak malou plochu!) díky nápadům a kvalitě jejich realizace vystavena v New Yorském Muzeu moderního umění spolu se svojí vizuální podobou.

Gramofon začíná přehrávat: pomalými údery do želez a plechu vše hutní postupně se přidávají neklidné scratche vytvářené na vlnitém plechu a tichou houslovou melodií. Temnota skladby se pomalu rozprostře a může začít divoké zahánění zlého ducha politiky. Postupně jsme obklopováni nástroji, seznamováni s jejich různými polohami často v nápaditých kompozicích, které v opakujících se sekvencích, často pěkně přecházejících jedna v druhou, či prostě se vzájemně doplňujících vytvářejí svazek niterně temné hudby. Údery vás však nakonec přes sobě vlastní beznadějnost nenechají na pochybách, že šance vysvobození přeci jen existuje. Jestli jím není (čirou náhodou) právě hudba, o tom ať si udělá představu každý sám.

BEATING THE RETREAT (Some Bizzare / EMI, 1984) 2x12"

poslední reedice: BEATING A RETREAT (Thirsty Ear, 1997) CD

tracking: The Fall From Light; Kick To Kill; Sweet Sensation; Spring Into Action; Total State Machine; Plastic; Inheritance; Cold Witness; Compulsion * [video]; Total State Machine * [video]

 

)Nepřijatelná tvář svobody(

The Unacceptable face of freedom

 

Název sám zaštiťuje celý projekt sdružení Ministry of Power, kterého byli TD členem. Živá multimediální show, pod toto hlavičkou realizovaná, zasahovala také oblasti sochařství, scénografie, filmu, akrobatických a pohybových způsobů vyjádření. Během tří nocí akci navštívilo na 2,800 lidí.

V té doby bylo také vydáno album TD, které později dosáhlo druhého místa v nezávislém žebříčku. Album je opět naplněno širokou škálou zvuků (sbory, industriální nástroje, kostelní varhany, dudy, strunné nástroje…) výborně střižených a smíchaných. Deska začíná skladbou Fuckhead s neúprosně se opakujícím “tohle je neakceptovatelná tvář svobody”. Postupně se objevují texty a zpěvy podávající obraz života západní polokoule, z její temné strany. Bída a bolest; tragičnost, je vyjádřena znamenitě, opět ale zůstane naděje, s tou si TD nezahrávají. TD se nevyjadřují jednoduše, přímočaře, jako třeba jugoslávští Laibach, spíše skládají mozaiky a na vás je, jak nabídnuté zpracujete. A přesto neztrácejí na své síle.

The Unacceptable face of freedom (Ministry of Power/Some Bizarre, 1986) LP

poslední reedice: The Unacceptable face of freedom (Thirsty Ear, 1997) CD

tracking: Fuckhead; 51st State of America; Comrade Enver Hoxha; Fist; Statement; The Crusher; Victory (Moore); Corridor or Cells; Unaccetable Face of Freedom [Face 1]; ; Unaccetable Face of Freedom [Face 2]; Unaccetable Face of Freedom [Face 3]

 

 

Diskografie (bez singlů):

  • THE STRENGTH OF METAL IN MOTION (Test Tapes, 1982) MC

  • ECSTASY UNDER DURESS (LIVE) (Pleasantly Surprised, 1984) MC

  • PROGRAM FOR PROGRESS (WORK FROM 1982-84) (Polygram / Some Bizzare, 1984) VHS video 43 min.

  • BEATING THE RETREAT (Some Bizzare / EMI, 1984) 2x12"

  • LIVE AT THE RITZ NYC 1984 (Audiofile Tapes, 1984) MC

  • SHOULDER TO SHOULDER [spolu s South Wales Striking Miners' Choir] (Some Bizarre / Ministry of Power, 1985) LP

  • LIVE IN EUROPE 1985 (V2 Organisation, 1985) MC

  • THE UNACCEPTABLE FACE OF FREEDOM (Some Bizarre / Ministry of Power, 1986) LP/CD)

  • EUROPE 87 (Les Nouvelles Propagandes, 1987) MC

  • A GOOD NIGHT OUT (Ministry of Power / Some Bizarre, 1987) LP/CD/CS

  • TERRA FIRMA (Sub Rosa, 1988) LP/CD

  • GODODDIN [spolu s Brith Gof] (Ministry of Power, 1989) LP/CD

  • MATERIA PRIMA (Jungle / Caroline, 1990) LP/CD

  • PAX BRITANNICA (AN ORATORIO IN FIVE MOVEMENTS) (Jungle / Ministry of Power, 1991) LP/MC/CD

  • PROVEN IN ACTION (Jungle / Ministry of Power, 1991) LP/CD

  • ATONAL & HAMBURG LIVE (Dossier, 1992) CD

  • LEGACY (Cleopatra / Jungle, 1994) CD (Singles collection)

  • TOTALITY (KK Records / Invisible, 1995) CD & double LP

  • TOTALITY 1 AND 2: THE REMIXES (Invisible, 1997) CD

  • TACTICS FOR EVOLUTION (Invisible, 1998) CD



Poznámky k tomuto příspěvku
RadimP (Občasný) - 9.12.2002 >

Super! (ovšem Laibach jsou, tuším, Slovinci, ne-li?) :o)


Body: 5
<reagovat 
čmelák (Občasný) - 9.12.2002 > To je pravda, onmlouvám se. Vycházím při psaní o nich z materiálů z Vokna č. 19, kdy kdy jugoška ještě rozparcelovná nebyla. díky prostě to je jen stereotypem ;).
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 22.12.2002 > Klobouk dolů, vzal jsi to důkladně, ač musím přiznat, že Test dept znám roky, ale vlastně jsem od nich pořádně nic neslyšel, že bych to napravil, saprlót?
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter